Jamie Oliver TED - Nederlands ondertitels
De Britse celebrity chef-kok Jamie Oliver verklaart dat een McDonald’s-hamburger bedoeld is voor honden en niet voor de mens. Dit valt volgens hem vooral te wijten aan het voorbereidingsproces.
De media persoonlijkheid, bekend om zijn voedselgerichte tv-shows, kookboeken en meer recentelijk zijn wereldwijde campagne voor betere voeding, is een aanval begonnen tegen één van de meest toonaangevende fastfoodketens in de wereld, McDonald’s, voor het gebruik van chemicaliën en vetten (die ‘ongeschikt zijn voor menselijke consumptie’) tijdens de voorbereiding van hun hamburgers.
McDonald’s heeft na de campagne van Oliver uiteindelijk ingestemd met het veranderen van het proces van haar hamburgers in de Verenigde Staten. Het grootste fastfoodketen van de wereld heeft jarenlang ongestoord gif aan haar producten kunnen toevoegen en wordt nu gedwongen gestopt. Groot nieuws zou u zeggen, toch heeft geen enkele medium in Nederland aandacht geschonken aan deze zaak. Op zich is hier niks verrassends aan, want zoals gebruikelijk zijn de media gewoon hun egoïstische reclame-belangen aan het beschermen. We moeten namelijk niet vergeten dat advertenties de grootste inkomstenbron zijn voor de media; en ze zullen niet snel bijten in de hand die hen voedt. Een klant als McDonald’s willen ze niet kwijt; McDonald’s adverteert het hele jaar door en heeft een groot budget voor haar marketing.
Hieronder een interessant filmpje waarin Oliver laat zien waar hij op dit moment campagne tegen voert: