Wetenschap zegt dat minder huiswerk beter is
Vorige week toonde de wetenschap iets aan dat eigenlijk iedereen al wist: huiswerk is compleet zinloos – als je er langer dan 70 minuten mee bezig bent.
Niemand—ik ook niet—heeft vroeger netjes zijn wiskundehuiswerk gemaakt. Niemand. Opgave a, b en c gingen prima, d was lastig en bij opgave e zei je tegen jezelf “volgens mij heeft al dat herhalen totaal geen zin.” Als je dat de volgende dag tegen de wiskundeleraar zei, dacht hij daar fundamenteel anders over en sindsdien blufte je maar dat je al het huiswerk had gedaan. Alles netjes maken was geen optie, want ergens diep van binnen wist je dat alles 1 fakking miljard keer herhalen compleet zinloos was. En bovendien had je betere dingen te doen. Zoals aftrekken.
Vorige week kwam er goed nieuws voor alle pubers die op dit moment de wereld proberen te overtuigen van hetzelfde punt. Het is wetenschappelijk aangetoond dat 70 minuten huiswerk het absolute maximum is voor exacte vakken.
Voor een onderzoek, dat in de Journal of Educational Psychology van de American Psychological Association werd gepubliceerd, hielden onderzoekers van de universiteit van Toledo in Spanje de studieresultaten van 7.725 scholieren bij. Zij kwamen erachter dat de optimale tijd die voor huiswerk voor wiskunde en andere exacte vakken 70 minuten is. De scholieren die er langer mee bezig waren, scoorden maar marginaal hoger en vanaf 90 minuten daalden de prestaties zelfs.
Omdat pubers het al zo zwaar hebben hebben we uitgerekend welke scholieren op basis van dit onderzoek mogen eisen dat ze minder huiswerk krijgen. De andere problemen van pubers kunnen we helaas niet oplossen, maar vaak komen die uiteindelijk wel goed.
Voor de laatste drie jaar van een vwo-diploma staat een minimum van 4800 studielasturen. Minimaal 2700 uur zit je op school. 2100 uur moet je dus thuis aan de opleiding besteden, in de vorm van huiswerk. Dat is ongeveer 44% van alle gehele studielast. Havo-scholieren maken zelfs nog meer huiswerk. Met een minimum van 3200 studielasturen en 1700 contacturen in de laatste twee jaar, bestaat ongeveer 47% uit huiswerk.
Voor scholieren met een CM-profiel kunnen we helaas weinig betekenen. De wetenschappers hebben alleen onderzoek gedaan naar vakken die met wiskunde te maken hebben. Dus eigenlijk alle exacte vakken en daarvan zitten er niet zoveel in dit profiel. Spijtig genoeg hebben we geen onderzoek gevonden waaruit blijkt dat te lang met je handen in de klei zitten, of met je docent Frans klessebessen bijdraagt aan verminderde resultaten. Sorry, guys.
VWO-scholieren met een NT-profiel zijn daarentegen wel zwaar de lul. Als we de studielasturen van de vakken wiskunde B, wiskunde D, natuurkunde en scheikunde bij elkaar optellen komen we op 1.960 uur voor de hele bovenbouw. Op een schooljaar van 40 weken van 5 dagen is dat 3 uur en 16 minuten per dag. 44 procent daarvan is huiswerk, dus 1 uur en 26 minuten aan huiswerk.
Deze scholieren maken dus per dag 16 minuten te veel huiswerk. Per week is dat 1 uur en 20 minuten: precies genoeg tijd voor een vriendinnetje en om misschien niet als maagd het studentenleven in te gaan.
Havo-scholieren met hetzelfde profiel maken met 1 uur en 38 minuten per dag, 28 minuten te veel huiswerk. Per week dus 2 uur en 20 minuten. Ga maar na hoeveel vriendinnetjes je daarmee kan onderhouden. (1,75 vriendinnetje en dus 1,75 keer meer kans op seks.)
De NG-profielen zitten eigenlijk precies op de norm van 70 minuten. En de scholieren die EM doen er net een beetje onder. Hier moet ik wel vermelden dat alle berekeningen zijn uitgevoerd op het absolute minimum. Als de ambitie van je docent iets hoger ligt dan de zesjescultuur, dan zit je zeer waarschijnlijk al ruim boven die 70 minuten.
School is stom, dus probeer de tijd die je erin steekt te opti/minimaliseren. Gebruik dit onderzoek dus om je voordeel mee te doen.