Interview Lilian Ferru met Geert Kimpen
Sprankelend gesprek met bestseller auteur Geert Kimpen. Over erotiek, heilige relaties, eenheid, en zijn nieuwe boek
Recensie van Lilian Ferru 'Het meisje dat aan de oever verscheen'
Wat is het kenmerk van een goed boek? Het moet zó spannend en meeslepend zijn dat je het niet kunt wegleggen, ook als het ruim 350 pagina’s telt. Het moet tot nadenken stemmen, inzichten aanreiken, de oneindige ziel beroeren, en je gelijktijdig de diepte en de hoogte in sleuren. Een goed boek moet zinderen, verder gaan dan de zintuigen, en universele wijsheid bevatten met levensechte personages, die je betoveren en je in een denkbeeldige wereld zuigen. Zie hier de ingrediënten van de nieuwe roman van Geert Kimpen: ‘Het meisje dat aan de oever verscheen.’
Het is een verhaal in een verhaal, over het verlangen van de ziel en twee verliefde mensen die elkaar herkennen als deel van dezelfde eenheid. In de ware liefde bestaat alleen volledige acceptatie, zonder eisen en verwachtingen. Liefde claimt niet maar laat vrij, zodat de eigen wonden genezen kunnen worden, en het wilde beest van de begeerte wordt getemd. ‘Bewustzijn verandert en transformeert en dat gaat nooit verloren. Ze keert steeds weer terug in nieuwe levens, tot ze opgaat in het ultieme bewustzijn’.
Deze roman gaat verder dan de avonturen van Kama en Shakti, maar reikt tot aan de schepping. Geert Kimpen geeft blijk van een diep inzicht in het menselijk lijden, en hoe we verstrikt kunnen raken in het geloof dat we afgescheiden zijn. Zelfkennis en de moed om de oerwond onder ogen te zien is, is de symbolische reis die Kama maakt om zijn innerlijke demonen te beslechten. Hoe woest en onterend kan de mannelijke kracht zijn als ze niet beheerst wordt. Hoe vals en gemeen kunnen vrouwen zijn als ze te vaak verkracht worden. Voorbij alle aardse avonturen, groeien de personages in liefde, en in het overwinnen van pijn en teleurstelling. Lessen die de lezer zullen beroeren, omdat het ons allemaal aangaat. We verdwalen en maken omwegen, omdat we leven vanuit het idee van tekort en dat bij de ander gaan halen. Liefde is maar al te vaak een ruilhandel.
‘De meeste mannen bewegen zich rond vrouwen als lege geesten die niets te brengen hebben, maar alleen komen halen.’ Geert Kimpen verweeft allerlei levenslessen door het verhaal: ‘Wanneer je handen met een goede intentie gebruikt, kun je onder haar huid haar puurste zelf aanraken.’
‘Deden alle mannen dat maar’, verzucht je vanzelf als lezer. En dan zijn er nog de vele erotische, met tantra en kundalini doordrenkte, scenes. ‘Kama bewonderde vol ontzag haar yoni, zo mooi als de hoefafdruk van een gazelle in het zand’. Dat doet alleen een man die zichzelf heeft geheeld, zichzelf heeft overwonnen, door het donkere bos is gegaan. Dit gaat voorbij de relaties zoals wij dit in de moderne wereld kennen. Hier wordt de man en de vrouw in ere hersteld. In een tijdperk waar rituelen, initiaties, en heilige ceremonies vervangen zijn door de leegte van het onderdrukken van wie en wat zijn, leest ‘Het meisje aan de overkant van de oever’ als een inwijding in het heiligste van onszelf. Het gaat voorbij woorden, omdat het geschreven is in alle harten van de mensen. Het is de goddelijke ziel in ieder van ons die verlangt naar thuiskomen, in zichzelf, bij de ander, en in de Bron.
Dit boek gaat over brandend verlangen, het kennen van het lichaam, en de treurigheid die getransformeerd wordt naar kracht en volmaakte eenheid. Met het magische decor van tempels, burchten, paleizen, en harems beschrijft Geert Kimpen het alchemistische proces waar, in de onderstroom, oude wijsheden samensmelten met oosterse mystiek en kosmische waarheden. Deze roman gaat ten diepste over onze oorsprong en onze bestemming. Het gaat over loslaten en verbinden. Het gaat over het ultieme bewustzijn dat liefde ons schiep als onszelf en dat we mogen ophouden om onszelf klein en zwak te maken. ‘Je kunt een moment vernietigen of heiligen. We schrijven zelf ons verhaal’.
Ja, we kunnen zelf onze tempel in ere herstellen, onze partner teder en eerbiedig ontvangen. ‘Wat zou de wereld er anders uitzien wanneer mannen hun angst voor het vrouwelijke zouden overwinnen en naast hun gingen staan. Wanneer mannen en vrouwen hun kracht en zachtheid met elkaar verbonden, zoals hij dat zo intens en diep ervaren had in een heilig ritueel.’
Heeft Geert Kimpen de bestseller ‘de Kabbalist’ overtroffen? Wat mij betreft wel. ‘Het meisje dat aan de oever verscheen’, is een buitengewoon boek, dat je zelfs aan het strand met spelende kinderen om je heen, kunt lezen. Je wilt gewoon weten hoe het verder met Kama en Shakti gaat. Je wordt geraakt door de snaar die liefde heet. Het is een roep om de beste versie van jezelf tevoorschijn te halen. Dan dim je de lichten, ontsteek je kaarsen, je neemt een bad in lotusbloemen en rozenblaadjes. Dan zeg je, geïnspireerd: ‘Kom hier, ik heb je lief, je bent welkom, ik wil je omarmen, voelen, aanraken, de liefde met je bedrijven, zoals de Goden het hebben bedoeld.’ Dan kunnen we terugkeren naar waar alles begon, de volmaakte liefde, om het weer tot leven te wekken in de belofte die we elkaar ooit hebben gegeven. Daarin worden we de liefde die altijd doorgaat en nooit stopt. We wijzen elkaar de weg naar het hart en weten dat het leven slechts de speeltuin is van de ziel. ‘Een speeltuin om in te groeien, een tijdelijke ervaring als onderdeel van de eeuwigheid.’
Ik heb genoten van eindelijk weer eens een goed boek. Ik ben geraakt, door de virtuoze taal, de beelden die tijdens het lezen in mij oprijzen, de aloude sfeer, de strijd, de intentie, de geur, de verbinding, de herinnering die dit alles met zich meebrengt, het heilige verbond, de kosmische waarheid, en ook hoeveel hiervan verloren is gegaan. ‘Het meisje dat aan de oever verscheen’, wijst ons de weg waardoor we onszelf kunnen hervinden in het eeuwige dat voorbij tijd en ruimte gaat.
Dat is wat ik eruit heb gedestilleerd.
Meer informatie: www.geertkimpen.com
Lilian Ferru
Geert Kimpen
Na zijn debuutroman De Kabbalist (meer dan 100.000 verkochte exemplaren en uitgegeven in meer dan 15 landen) schreef Geert Kimpen de romans ‘De Geheime Newton’, ‘Rachel, of het mysterie van de liefde’ en ‘De prins van Filettino’. Daarna werd het stil. ‘Het meisje dat aan de oever verscheen’ is verschijnt op 13 mei en is het eerste boek van de herboren Geert Kimpen.